Mekong Delta = billeder

Vi bestilte en tur igennem Viet Dream fra d. 25. -26. februar, så vores første tur ud af byen blev en tur  til Mekong Delta. Det er et område med floder og øer. Husene ligger helt ud til vandet, man sejler i små både fra ø til ø, og det er også her man kan finde et flydende marked.

Vores tur startede med bus fra Bui Vien, HCMC.  Jeg var faktisk overrasket over hvor mange vietnamesere der var med på turen, havde nok egentlig regnet med at det kun ville være turister. Hvorfor de var med, fandt jeg ud af inden dagen var omme, det viser sig man kan købe mange ting på denne tur, som jeg ikke tror er så nemt at købe andre steder.  Vi startede vores weekend i My Tho, her startede vi i en en stor park, hvor der var kæmpe statuer af bl.a. Buddha. Det var en utrolig flot park/have, det er svært at beskrive, her er billeder bare bedst. Men inden i midten, lå et slags temple, hvor man kunne gå ind for at bede, at gå ind sådan et sted, bare for at kigge og så tage billeder, føltes meget forkert. Jeg fik næsten en følelse af at jeg overskred grænsen for hvad man kan som turist. Men alle gjorde det, og tror det er meget normalt der, da der var fyldt med turistbusser. Man kan egentlig sammenligne følelse med, når man spiller Pokemon, og vader rundt på diverse kirkegårde derhjemme, det er bare ikke rigtigt.

Derefter fortsatte vi til floden, nu skulle vi ud og se nogen af øerne, det som jeg faktisk havde set frem til, lige siden turen blev booket.  Efter en bådtur, hvor man virkelig får set noget af det fattige Vietnam, deres huse som ligger helt ud til vandet, det er de huse man i Danmark vil kalde falde færdige, og det gør faktisk ondt hele vejen ind i en, når man ved at det er folks hjem. Det første stop på den første ø, er hvor vi kan se hvordan man laver coconut candy, hvilket forresten er blevet mit yndlings slik hernede nu. Det tager 7 måneder før at en kokosnød er parat til at blive lavet til slik, derefter bliver indmaden varmet op i 45 min og derefter presset og skåret i mindre stykker. Derefter kom vi ned og fik frugt samt hørte lokalt musik. Det er helt vildt så turist præget det er, de forstår virkelig at tjene penge på os. Så skal vi så ud i nogen små både, hvor vi kun kan sidde 4 i hver. Her bliver vi så roet over til den sidste ø vi skal på. På denne ø var der bestilt frokost til os, det endte med vi sad og spiste frokost med et par danskere, som havde rejst rundt i Vietnam i 4 uger nu. Det var rigtig hyggeligt at høre hvordan de havde oplevet det hele, og det endte med vi ikke så øen, da snakken bare flød der ud af. Nu var det så tid til at skulle videre. Os der havde bestilt en 2 dags tur, skulle nu køres til Can Tho, hvor vi skulle overnatte inden den sidste del af turen dagen efter.

Selve turen til Can Tho skulle vare et par timer, men med en bil der bryder sammen, blev det til et par timers ventetid hos en lille lokal “købmand” i voldsomt regnvejr.  Selvom det var en træls afslutning på dagen, blev det faktisk til et par hyggelige timer, godt bilen valgte at strejke et sted hvor man kunne ligge i hængekøjer og få noget at drikke.

Søndag startede tidligt, morgenmad var fra kl 6:00 og vi skulle afsted kl 6:15, så vi var tidligt oppe og i god tid, så vi kunne nå det hele. Men kl 6:15 for en vietnamesere er så åbenbart først kl 7:00, så spørg lige hvem der var lidt morgensur og uden kaffe. Men heldigvis skule vi da ikke på en lang køretur, vi kunne gå ned til floden, hvor vores båd ventede på os. Nu skulle vi ud og se Rang floating market. Inden vi tog afsted, havde jeg forestillet mig, små kano lignende både, som ville sejle rundt med frugter og grønt, på nogen af de små floder der er mellem øerne. Så da vi ankommer til det for jeg et chok. Jo der er masser af både på en flod, men vi er på den store Mekong River, og bådende er ikke så små som jeg havde regnet med. Men det er sjovt at se hvordan de handler med hinanden, og det er helt sikkert et sted de lokale handler, men også et sted fyldt med turister, og det bliver udnyttet med små både der handler med drikkevarer. De næste par timer sejler vi rundt, stopper ved forskellige øer, hvor vi kan handle og opleve forskellige ting, det ene sted ser vi hvordan de laver ris pandekager. På en af de andre øer var der barbecue til os, så her blev der smagt på frø og rotte, det var virkelig lækkert. Og ellers ser vi bare hvordan de bor helt ud til vandet. Kunne godt finde på at tage turen en gang til, når jeg på et tidspunkt løber tør for coconut candy og salty dried rice noodles, for det kan man ikke leve uden.

Når nu man bor helt ud til vandet og tror også mange bor på de både hvor de sælger deres frugter og grøntsager, bruger man åbenbart floden til skraldespand. At se alt det affald der lå der i, både de organiske men også det som ikke bare forsvinder inden for en kort periode. Det er faktisk helt skræmmende, når man ved hvordan det skader naturen, og lidt utroligt man ikke har fået den viden hertil endnu, og ellers vælger man bare at ignorer det.